«Η κρίσιμη περίοδος που περνάμε, μας αναγκάζει να επανασχεδιάσουμε το τουριστικό μας προϊόν».
Αυτό δηλώνει στην «δ» ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου κ. Χρήστος Μιχαλάκης. Με την παρουσίαση των θέσεων της Ένωσης νωπές και την πρόταση της συνεργασίας με όλους τους φορείς και σημείο αιχμής την πολυπόθηστη ‘επιμήκυνση, ο κ. Μιχαλάκης μιλάει για την κατάσταση στον τουρισμό και για τις εκτιμήσεις ενόψει του 2021.
• Κύριε Μιχαλάκη, πρόσφατα παρουσιάσατε μία πρόταση, ώστε να ξεκινήσει ένας διάλογος με όλους τους συναρμόδιους για το μέλλον του Τουρισμού στην περιοχή μας –με σημείο αιχμής την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου υπό την εποπτεία ενός επίσημου φορέα. Ποιο είναι το σκεπτικό πίσω από την πρότασή σας;
Κα Ντόκου, πιστεύω πως η κρίσιμη περίοδος που περνάμε, μας αναγκάζει να επανασχεδιάσουμε το τουριστικό μας προϊόν ώστε να ανταποκριθούμε στις νέες ανάγκες και στις νέες τάσεις που θα διαμορφωθούν, από εδώ και στο εξής, στον παγκόσμιο τουρισμό. Εκτιμούμε ότι αυτές οι νέες τάσεις θα αφορούν σε μορφές τουρισμού που τα νησιά μας είναι ιδανικά για να αναπτύξουν. Η επιμήκυνση της περιόδου θα έρθει ως φυσικό παρελκόμενο αυτής της διαδικασίας, αν οργανωθούμε και ανταποκριθούμε με επάρκεια στα νέα δεδομένα της τουριστικής αγοράς. Η Ένωση Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου, έχοντας τόσο πολύ σημαντικό ρόλο και εμπειρία στον τουρισμό, θεώρησε καθήκον της να ανοίξει αυτή τη συζήτηση σε νέα βάση.
• Θα υπάρξει ανταπόκριση κατά την γνώμη σας;
Πιστεύω ότι έχουμε υποχρέωση στον τόπο μας να συμβάλουμε θετικά με προτάσεις, να συμμετέχουμε σε έναν διάλογο και να προβληματιζόμαστε. Όσον αφορά την ανταπόκριση, θα σας πω ότι οι φορείς και οι επαγγελματίες του τουρισμού έχουμε πολύ συγκεκριμένο ρόλο. Πρέπει να έχουμε άποψη και να την καταθέτουμε, να συμμετέχουμε όπως και οι άνθρωποι της ΤΑ. Όμως, στην εποχή που ζούμε έχουμε ανάγκη από εξειδικευμένους και ειδικούς για την Τουριστική Ανάπτυξη, Προώθηση και Διαχείριση του τουριστικού προϊόντος Από όσο γνωρίζω δεν υπάρχει άνθρωπος του τουρισμού που δεν συμφωνεί για ενιαίο φορέα. Απλά, υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για την λειτουργία του. Τα θετικά αποτέλεσμα του ενιαίου φορέα τα είδαμε φέτος, με την πρωτοβουλία για την προστασία του προορισμού. Συμμετείχαμε οι φορείς αλλά την καθημερινή διαχείριση την είχαν εξειδικευμένοι άνθρωποι. Και αυτό έκανε τη διαφορά. Το παράδειγμα αυτής της Πρωτοβουλίας, μας δείχνει τον δρόμο πώς πρέπει να κινηθούμε από εδώ και στο εξής, για όλα τα ζητήματα που άπτονται του τουρισμού μας και όχι συγκυριακά λόγω της κρίσης της πανδημίας. Ευχόμαστε ότι σύντομα ο τόπος μας θα έχει σε λειτουργία τον δικό του φορέα που θα απαρτίζεται από κατάλληλους ανθρώπους.
• Η επιμήκυνση ήταν πάντα ένα ζητούμενο. Κάποιοι είναι αρνητικοί ως προς την προσπάθεια. Υπάρχουν όμως ακόμη άνθρωποι του Τουρισμού και της αγοράς που πιστεύουν σε αυτό. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Το ζήτημα με την επιμήκυνση του τουρισμού, είναι ότι τόσα χρόνια υπάρχει μόνο ως ευχολόγιο και αντικείμενο ημερίδων. Κάποιοι είναι επιφυλακτικοί γιατί δεν πιστεύουν ότι μπορεί να γίνει πράξη, αφού δεν έγινε τόσα χρόνια. Κάποιοι άλλοι είναι αρνητικοί γιατί έμαθαν να ακολουθούν την πεπατημένη, να επαναπαύονται στα γνωστά, χωρίς διάθεση να δουλέψουν όλες εκείνες τις δομικές αλλαγές που απαιτούνται για την επιτυχία του εγχειρήματος. Όμως, όλοι πρέπει να αντιληφθούν ότι τίποτα δεν είναι πια δεδομένο, τίποτα δεν είναι όπως το ξέραμε μέχρι πρότινος. Όλα αλλάζουν. Στη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται, θέση θα έχουν μόνο εκείνοι που μπορούν να κατανοήσουν ότι για να συνεχίσουμε να υπάρχουμε, πρέπει να προσαρμοστούμε. Είναι νόμος της φύσης.
Από εκεί και πέρα, πεποίθησή μας είναι ότι ένα νησί όπως η Ρόδος, με τα χαρακτηριστικά της ως τουριστικού προορισμού, επιβάλλεται να έχει μεγαλύτερη τουριστική περίοδο. Άλλοι προορισμοί με τα χαρακτηριστικά της Ρόδου, έχουν ακόμη και 12μηνη σεζόν! Πρέπει λοιπόν να περάσουμε στην επόμενη φάση, από την συζήτηση στον σχεδιασμό, συντονισμένα και στοχευμένα. Και πρέπει να συμμετέχουμε όλοι. Κράτος, Τοπική Αυτοδιοίκηση, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι. Η εποχικότητα είναι ένα από τα μεγαλύτερά μας θέματα. Δεν είναι βιώσιμο οι επιχειρήσεις μας αλλά ούτε και οι εργαζόμενοι να δουλεύουν 4 έως 6 μήνες. Όταν η εξάρτησή μας από τον τουρισμό είναι τόσο μεγάλη, δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να προβληματιζόμαστε, να ψάχνουμε και να προσπαθούμε να βελτιώνουμε και να αναβαθμίζουμε το προϊόν μας. Όταν δεν γίνεται αυτό, το προϊόν το προσπερνάει ο ανταγωνισμός και κάποια στιγμή πεθαίνει. Τα παραδείγματα είναι πολλά… Φυσικά, υπό τις παρούσες συνθήκες, οποιοσδήποτε σχεδιασμός δεν μπορεί να γίνει πριν το 2022.
• Αναφερθήκατε στους Βασικούς Πυλώνες προσέγγισης: Πολιτισμός – Αθλητισμός – Εντοπιότητα. Μιλήστε μας γι αυτά.
Εμείς σαν Ένωση ορίσαμε τι εννοούμε επιμήκυνση. Για αρχή, κατά την άποψή μας θα πρέπει να δουλέψουμε και να ενισχύσουμε τον Απρίλη που αντιπροσωπεύει μόνο το 2-4% των συνολικών μας αφίξεων και τον Οκτώβρη με 7-9% των αφίξεων. Ας ξεκινήσουμε από αυτό. Για να επιτευχθεί, θα πρέπει να ενισχυθεί το τουριστικό μας προϊόν με δράσεις όπως πολύ μεγάλες Αθλητικές, Πολιτιστικές εκδηλώσεις. Επίσης κάποιες εκδηλώσεις που θα προβάλουν το τοπικό μας στοιχείο όπως, για παράδειγμα, το μάζεμα της ελιάς τον Νοέμβρη.
Ένα άλλο παράδειγμα, σε συνδυασμό με τις εκπτώσεις του Νοεμβρίου στην αγορά της Ρόδου, θα μπορούσε να υπάρχει ένα street food festival και διάφορα δρώμενα. Αυτές είναι κάποιες ενδεικτικές σκέψεις. Μέσα από τον διάλογο και τη συνεργασία, μπορούν να προκύψουν δεκάδες άλλες. Πάνω σε αυτό το μοντέλο, με την ίδια ακριβώς φιλοσοφία έχει κινηθεί τα τελευταία χρόνια και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, προσελκύοντας μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις, διεθνούς αλλά και παγκόσμιου βεληνεκούς, σε περιόδους εκτός τουριστικής αιχμής αλλά θα πρέπει να καθιερωθούν, να υπάρχει πρεσβευτής (πχ. σε μια διοργάνωση TENNIS ο Τσιτσιπάς) και να υπάρχει όσο είναι εφικτό αυτοχρηματοδότηση με την προσέλκυση μεγάλων χορηγών.
Πάνω σε αυτή τη φιλοσοφία πιστεύουμε ότι πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί, συντονισμένα και μεθοδικά. Να την στηρίξουμε, να την εξελίξουμε, να την επεκτείνουμε. Αναδεικνύοντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, που είναι πολλά.
• Το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά άνευ προηγουμένου. Ωστόσο, τα νούμερα που κατάφερε η Ρόδος και τα νησιά μπορούν να είναι μια αχτίδα αισιοδοξίας για το 2021;
Σε σχέση με αυτό που έγινε στον παγκόσμιο τουρισμό το 2020, η Ρόδος κατάφερε και πέτυχε ένα πάρα πολύ καλό αποτέλεσμα. Κυρίως στη διαχείριση. Αυτό το εξαιρετικό αποτέλεσμα μάς έχει πιστωθεί. Όχι μόνο προστατεύθηκε, αλλά αναβαθμίστηκε η εικόνα μας και προς τους πελάτες και στους Tour Operators. Η Ρόδος είναι ένας αξιόπιστος προορισμός που μπορεί να λειτουργεί και στα δύσκολα με σοβαρότητα, με αξιοπιστία, με ωριμότητα, με επαγγελματισμό. Δεν ήταν δεδομένο ότι θα άνοιγε η σεζόν και θα έρχονταν σχεδόν 600χιλ τουρίστες. Πολλοί μεγάλοι τουριστικοί προορισμοί διεθνώς είτε δεν άνοιξαν καθόλου, είτε άνοιξαν και αναγκάστηκαν να κλείσουν στην πορεία. Εμείς τα καταφέραμε. Είναι ένα χειροπιαστό παράδειγμα του τι μπορούμε να επιτύχουμε όταν λειτουργούμε όλοι μαζί, συντονισμένα, συντεταγμένα, με κοινή στόχευση. Γι αυτό σας είπα νωρίτερα ότι το επιτυχημένο παράδειγμα της Πρωτοβουλίας για τον τουρισμό, που υλοποιήσαμε σε στενή συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τον Δήμο Ρόδου, τους φορείς και τους εξειδικευμένους στη διαχείριση κρίσεων ανθρώπους, θα πρέπει να αποκτήσει μόνιμα χαρακτηριστικά. Τολμώ να πω ότι είναι το θετικό στοιχείο που αποκομίσαμε από τη μεγάλη περιπέτεια της πανδημίας.
• Αν και είναι ακόμη νωρίς, πότε εκτιμάτε ότι θα μπορέσουμε να έχουμε μια εικόνα για την επόμενη σεζόν;
Είναι πολύ νωρίς για οποιαδήποτε πρόβλεψη αλλά είμαστε αισιόδοξοι. Μετά από τα τελευταία νέα για τα εμβόλια πιστεύω ότι το καλοκαίρι του 2021 θα είναι πολύ καλύτερο από αυτό του 2020. Επιπλέον, η ταυτότητα αξιοπιστίας του προορισμού που κέρδισε η Ρόδος, με κάνει αισιόδοξο, ότι τηρουμένων των αναλογιών, θα τα καταφέρουμε και πάλι. Αλλά ας μην γελιόμαστε. Θα είναι μια ακόμη δύσκολη χρονιά. Έχουμε δρόμο μπροστά μας. Το πλήγμα στον παγκόσμιο τουρισμό είναι τόσο μεγάλο, που θα χρειαστούν τουλάχιστον 3 χρόνια για να ομαλοποιηθεί η τουριστική αγορά.
Πηγή:www.dimokratiki.gr