Χρήστος Μιχαλάκης: «Τίποτα δεν χαρίζεται και τίποτα δεν είναι αυτονόητο»

Ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου τονίζει ότι ο τρόπος που διαχειριστήκαμε την υγειονομική κρίση μάς επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τα καταφέρουμε και πάλι

———————————————————–

Συνέντευξη στην Βαρβάρα Μπογδάνου

———————————————————–

Ψυχραιμία και υπομονή είναι και για τη φετινή τουριστική χρονιά η προτροπή αλλά και η συμβουλή όσων ασχολούνται με τον ευαίσθητο αυτό τομέα της οικονομίας, καθώς θα πρέπει να περιμένουμε αναγκαστικά την ύφεση της πανδημίας που εξακολουθεί να μας ταλαιπωρεί για να ανακάμψουν τα ταξίδια και οι διακοπές.

Η αβεβαιότητα εξακολουθεί να κυριαρχεί και φαίνεται δύσκολο να γίνει η έναρξη της σεζόν στη Ρόδο με τις πρώτες μαζικές πτήσεις μέσα στον Μάρτιο, κάτι που θεωρείται πιο εφικτό να γίνει τον Απρίλιο, ώστε να οδηγηθούμε σε έναν καλύτερο Μάιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, κρατήσεις υπάρχουν αυτό το διάστημα έστω και λίγες παρά το κλίμα ανησυχίας στην Ευρώπη που κυριολεκτικά βράζει από τον κορωνοϊό, ενώ η Ρόδος έχοντας δημιουργήσει μία εξαιρετική εικόνα και ένα καλό όνομα, θα πρέπει να… αισιοδοξεί για τη φετινή τουριστική σεζόν, όπως επισημαίνει σε συνέντευξή του σήμερα στη «Ροδιακή» ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου Χρήστος Μιχαλάκης.

Κύριε Μιχαλάκη, η χρονιά που έφυγε μας άφησε μία αίσθηση ικανοποίησης για τις καλές επιδόσεις που κατέγραψε στον τουρισμό. Μπροστά μας βρίσκεται πλέον το 2022 που ατενίζουμε με περισσότερη αισιοδοξία αλλά και με κάποια δόση προβληματισμού για τη νέα μετάλλαξη που φοβόμαστε ότι θα φέρει εμπόδια στα ταξίδια και τις διακοπές. Σήμερα μετά από πολλούς μήνες αγωνίας και ανησυχίας πού μπορούμε να αποδώσουμε αυτό το μικρό θαύμα του 1,4 εκατ. τουριστών και πώς φαίνεται να διαμορφώνεται αυτή η χρονιά, κατά την άποψή σας;


Αυτή τη στιγμή είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε προβλέψεις και θα ήταν παρακινδυνευμένο να το κάνουμε, καθώς η μετάλλαξη «ΟΜΙΚΡΟΝ» «καλπάζει» σε ολόκληρη την Ευρώπη και κυρίως στις χώρες από όπου αντλούμε το μεγαλύτερο τουριστικό ρεύμα, ενώ η πορεία της πανδημίας έχει ανακόψει τον ρυθμό των προκρατήσεων, που εξελισσόταν πολύ ικανοποιητικά. Αυτό που επιβάλλεται αυτή την ώρα είναι σύνεση και ψυχραιμία. Όχι πανικός. Έχουμε αφήσει πίσω μας δύο πολύ δύσκολες και αβέβαιες σεζόν, που σχεδόν κάθε μέρα τα δεδομένα άλλαζαν. Είχαμε προετοιμαστεί για το πολύ κακό σενάριο και όμως τα πήγαμε καλύτερα από ό,τι υπολογίζαμε. Έχουμε πια την εμπειρία στη διαχείριση της κρίσης.

Ο τρόπος που διαχειριστήκαμε την υγειονομική κρίση, η σοβαρότητα την οποία επιδείξαμε ως προορισμός, μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι ότι θα τα καταφέρουμε και πάλι. Άλλωστε, λόγω της αβεβαιότητας διεθνώς, ο μεγαλύτερος αριθμός κρατήσεων γίνεται πια την τελευταία στιγμή. Αυτό που εμείς πρέπει να κάνουμε, είναι να προετοιμαστούμε για το άνοιγμα της σεζόν.

Ευελπιστώ ότι θα δούμε το καλό σενάριο, δηλαδή η πανδημία να υποχωρεί μετά την έξαρση της μετάλλαξης «ΟΜΙΚΡΟΝ» και να μην έχουμε μια νέα μετάλλαξη

Η Ευρώπη και τα κράτη της έχουν αποκτήσει πια ωριμότητα στην αντιμετώπιση της πανδημίας, η οποία, όπως δείχνουν τα πράγματα, δεν θα μας αφήσει σύντομα; Τι εισπράττετε εσείς και τι πιστεύετε ότι έχουμε να περιμένουμε;


Πιστεύω ότι θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με διάφορες κρίσεις είτε υγειονομικές είτε περιβαλλοντικές στο μέλλον. Διανύουμε την τρίτη συνεχή χρονιά που η πανδημία συνεχίζει να πλήττει όλο τον κόσμο με τις νέες παραλλαγές. Μιλάμε για τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία του παγκόσμιου τουρισμού. Το να πιστεύουμε ότι θα επιστρέψουμε σε μια κανονικότητα όπως την ξέραμε, είναι ουτοπία. Η πανδημία έχει ήδη αλλάξει δραματικά τις καταναλωτικές συνήθειες και συμπεριφορές
Έχουμε ένα πολύ μεγάλο ατού στα χέρια μας: Το ισχυρό brand του ελληνικού τουρισμού που επιβεβαιώνεται μέσα από όλες τις έρευνες που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα, όσον αφορά τις τάσεις και τις προτιμήσεις σε Ευρώπη και ΗΠΑ για διεθνή ταξίδια. Αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα, στο χέρι μας είναι να το διατηρήσουμε και να το ενισχύσουμε περαιτέρω.

Αν και είναι νωρίς για ασφαλή συμπεράσματα, κάτι που αναμενόταν να αποτυπωθεί στις τουριστικές εκθέσεις και μάλιστα μέχρι τον Μάρτιο, όπως και αν γίνονταν αυτές, εντούτοις κ. Μιχαλάκη, θεωρείτε ότι θα επιτευχθεί ο στόχος των τουρ οπερέιτορς για πτήσεις που θα καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος αυτών του 2019;


Οι τουριστικές εκθέσεις λόγω της κατάστασης έχουν ακυρωθεί. Η μεγαλύτερη Τουριστική έκθεση στον κόσμο, η ΙΤΒ (Βερολίνου) δεν θα πραγματοποιηθεί για 3η χρονιά. Η τάση των τελευταίων ετών, που η περίοδος που διανύουμε την επιτάχυνε είναι να εστιάσουμε στην ψηφιοποίηση του τουρισμού. Η Ρόδος και το Νότιο Αιγαίο συνολικότερα, έχουν κάνει σοβαρά βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση και έχουν δει μετρήσιμα αποτελέσματα από την απόφαση που πήραμε ως Πρωτοβουλία, με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τον Δήμο Ρόδου και τους λοιπούς τουριστικούς φορείς, να πάμε σε στοχευμένη ψηφιακή καμπάνια προβολής του προορισμού.

Μια απόφαση που αποδείχτηκε απόλυτα σωστή και συμβατή με τις νέες ανάγκες και απαιτήσεις που διαμόρφωσε η πανδημία στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Ένας προορισμός όπως είναι η Ρόδος, οφείλει – και το κάνει – να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και να προσαρμόζεται ανάλογα. Φυσικά, ψηφιοποίηση του τουρισμού δεν σημαίνει μόνο ψηφιακή προβολή. Σημαίνει νέα τεχνολογικά εργαλεία σε ολόκληρο το φάσμα του τουριστικού προϊόντος.

Ο τουρισμός της νέας χρονιάς απειλείται και από την αύξηση του ενεργειακού κόστους. Πώς θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε ένα ελκυστικό πακέτο σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας;


Αναπόφευκτα πλήττεται η ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος και κυρίως η περιοχή μας που είναι απομακρυσμένη. Ο κλάδος του τουρισμού έχει τέτοιο εύρος, που η ενεργειακή κρίση τον επηρεάζει από πολλές πλευρές. Μεταφορές, ενεργειακό κόστος ξενοδοχείων, ανατιμήσεις πρώτων υλών σε όλο το φάσμα των προμηθειών. Θα πρέπει λοιπόν να αναζητήσουμε τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ η Πολιτεία θα πρέπει να στηρίξει άμεσα και γενναία την αγορά.

Σε ό,τι αφορά τώρα την κρουαζιέρα που επλήγη καίρια από την πανδημία τι έχουμε να ελπίζουμε για τη νέα χρονιά; Οι προσεγγίσεις, όπως έγινε γνωστό από τις αρμόδιες αρχές, καταγράφουν θεαματική άνοδο το 2022. Λέτε να γίνει την επόμενη χρονιά η πολυπόθητη ανάκαμψή της;


Η κρουαζιέρα δεν διαφοροποιείται από την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί συνολικά στον τουρισμό. Μια κατάσταση που προβληματίζει τον κλάδο παγκοσμίως. Οι δηλωμένες προσεγγίσεις για το 2022 δείχνουν ότι η κρουαζιέρα επιστρέφει στη Ρόδο, και ελπίζουμε οι πληρότητες να είναι πολύ καλύτερες από πέρυσι που ήταν πολύ χαμηλές.
Ελπίζω να ομαλοποιηθεί γρήγορα η κατάσταση και σε αυτόν τον κλάδο. Όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία της πανδημίας.

Οι καταστάσεις που ζούμε όμως ανέδειξαν και νέες τάσεις, νέες συνήθειες, νέες απαιτήσεις στην παγκόσμια τουριστική αγορά. Ποιες θεωρείτε εσείς τις πιο σημαντικές που θα πρέπει να λάβει υπόψη και ο προορισμός μας;


Είμαστε όντως σε μια περίοδο που διαμορφώνονται νέες τάσεις. Η πλειονότητα των πελατών μας, όπως δείχνουν πολλές έρευνες, είναι πολύ ευαισθητοποιημένοι στην προστασία του περιβάλλοντος. Επίσης, ενδιαφέρεται να ζήσει εμπειρίες (πολιτισμό, γαστρονομία κ.α.).

Δεν είναι τυχαίο ότι σε παγκόσμιο επίπεδο από τουριστικούς οργανισμούς γίνονται συνεχείς έρευνες για να κωδικοποιηθούν οι αλλαγές που έχει επιφέρει η πανδημία και αναλόγως της ζήτησης, η αγορά να ανταποκριθεί με τα αντίστοιχα προϊόντα, μέσα σε ένα περιβάλλον ισχυρότατου ανταγωνισμού. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα θα σας αναφέρω ότι η Easy Jet εκτός από το ότι διαφημίζει τα αεροπλάνα της που σπαταλούν λιγότερα καύσιμα σε σχέση με τα αντίστοιχα του ανταγωνισμού, φυτεύει 17 εκατ. δένδρα ετησίως ως αντιστάθμισμα για τις εκπομπές CO2 από τις πτήσεις της.

Μεγάλοι Τουριστικοί Οργανισμοί πολύ σύντομα θα συνεργάζονται με ξενοδοχεία που έχουν Πιστοποίηση για την προστασία του περιβάλλοντος. Αρκετά ξενοδοχεία το έχουν κάνει αλλά να είστε σίγουροι ότι θα ζητηθεί και από τους προορισμούς συνολικά.
Επίσης δεν μπορούμε να συζητάμε για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος χωρίς αναβαθμισμένη τουριστική εκπαίδευση.
Τα παραπάνω μαζί με την ψηφιακή μετάβαση του τουρισμού είναι ενδεικτικά των αλλαγών που συντελούνται και που πρέπει να μελετηθούν και να ληφθούν υπ’ όψιν στη χάραξη της τουριστικής στρατηγικής για τα επόμενα χρόνια.

Θέλετε να μας μιλήσετε για το «πείραμα» της συνένωσης δυνάμεων στον τομέα του τουρισμού από τους τοπικούς φορείς σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, που όπως έδειξαν τα πράγματα, πέτυχε απόλυτα;


Στη μεγαλύτερη κρίση που έχει γνωρίσει ο τουρισμός στην ιστορία του, με την πανδημία να τον απειλεί για τρίτη συνεχή χρονιά, χρειάζεται σοβαρότητα, συνένωση δυνάμεων και συνεργασία. Οτιδήποτε ξεφεύγει από αυτό το πλαίσιο, είναι παραφωνία σε ένα κλίμα ενότητας που καταφέραμε σε αυτόν τον τόπο την τελευταία διετία. Είναι πολύ δύσκολοι και επικίνδυνοι οι καιροί για να χωρέσουν προσωπικές ατζέντες. Πρέπει να το αντιληφθούν όλοι αυτό.

Το «πείραμα» της συνένωσης των δυνάμεων και της αποτελεσματικής συνεργασίας, το κάναμε πραγματικότητα με την Πρωτοβουλία για την προώθηση της εικόνας της Ρόδου και του Νοτίου Αιγαίου ως τουριστικού προορισμού. Τα αποτελέσματα των δύο σεζόν για τη Ρόδο, του 2020 και 2021, των πιο δύσκολων στην ιστορία του τουρισμού, δεν ήρθαν τυχαία. Όπως κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις, έτσι και η πανδημία είχε τη θετική της πλευρά. Μας ωρίμασε.

Μας έκανε καλύτερους και πιο αποτελεσματικούς, μας ανάγκασε να γίνουμε πιο ευέλικτοι, να σκεφτούμε διαφορετικά. Να αφήσουμε πίσω τον μικρόκοσμό μας και να γίνουμε όλοι μέρη μια μεγάλης, κοινής, πρωτόγνωρης προσπάθειας. Θα την αποκαλούσα «εκστρατεία για τη διάσωση του τουρισμού μας». Τα καταφέραμε με συνεργασία, με ενότητα και πλήρη συναίσθηση της κρισιμότητας της κατάστασης. Αυτά που οφείλουμε να συνεχίσουμε να επιδεικνύουμε όλοι μας, γιατί τίποτα δεν χαρίζεται και τίποτα δεν είναι αυτονόητο.

rodiaki.gr